designfoto

Het verschil tussen zomerbanden, winterbanden en 4-seizoenenbanden

Wat zijn de verschillen tussen zomer en winterbanden?


Banden heb je in allerlei verschillende compounds en profielen. Deze compounds zijn rubbersamenstellingen en dat hier onderscheid in is gemaakt dat is niet voor niets. Zo heb je niet alleen verschil in zomerbanden en winterbanden, maar ook onder bijvoorbeeld zomerbanden heb je al diverse verschillende types. Een band kan bijvoorbeeld geproduceerd zijn om meer comfort onder een auto te bieden en goed te presteren op het gebied van veiligheid. Terwijl misschien een andere type band van hetzelfde merk wordt geproduceerd voor onder een sportwagen waarvan de sportieve rijeigenschappen weer erg belangrijk zijn om alle pk’s op de weg te krijgen.


Een zachter compound voor meer grip


Wil je het verschil goed ervaren kun je nog een stap verder gaan, neem bijvoorbeeld slicks of de straat legale semi-slicks. Hiervan is de rubbersamenstelling nog zachter en zijn de wangen stugger om betere sportieve prestaties te leveren op droog wegdek. Echter bieden deze banden bij normaal gebruik op een nat wegdek vrijwel geen grip.

Zijn winterbanden nodig in Nederland?


Ongetwijfeld komt het in jouw kringen ook vaak ter sprake: Zijn winterbanden nou echt nodig in Nederland? Zulke strenge winters hebben we hier nu ook weer niet, en hoe vaak valt er nu sneeuw? In zekere zin is de term winterband een beetje verwarrend, veel mensen denken dat een winterband alleen nut heeft bij extreme winterse omstandigheden zoals een pak sneeuw. Natuurlijk is het zo dat de verschillen dan het grootst zijn, praktijktests laten zien dat bij een laagje vers gevallen sneeuw winterbanden een remweg hebben die tot wel meer dan de helft korter is dan zomerbanden. Ook bij lage snelheden tot 50 km/u. De winterband reageert namelijk compleet anders dan een zomerband op lage temperaturen. De winterband blijft zacht en soepel en daarentegen wordt de zomerband stug en hard. De grip en flexibiliteit is verdwenen, waardoor de band over het asfalt glijdt, in plaats van het rubber contact maakt met het contactoppervlak.


Ook in Nederland hebben winterbanden een grote meerwaarde


Maar wist je dat een winterband ook al duidelijk het verschil maakt bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius, of bijvoorbeeld bij een nat wegdek? Dat betekent dus dat ze ook een grote meerwaarde hebben in de Nederlandse wintermaanden zonder sneeuw! We zullen uitleggen hoe dit komt en maken even een sprongetje terug naar de rubbersamenstelling van de banden. We noemden het zojuist al even, bij lage temperaturen blijft de winterband zacht en soepel, hierdoor vervormt hij makkelijker bij koude temperaturen waardoor meer grip ontstaat. Ook heeft de winterband een grover profiel. Als je goed kijkt zie je dat er in het profiel allemaal hele kleine lamellen, een soort schepjes zitten, die meer sneeuw kunnen grijpen en afvoeren. Een nadeel is dat door deze zachtere rubbersamenstelling de winterbanden bij hogere temperaturen in de zomer harder zullen slijten en meer geluid zullen maken tijdens het rijden.

Ga voor comfortabele zomerbanden


Hier komt de zomerband weer om de hoek kijken, deze zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij warme temperaturen. Door de hardere rubbersamenstelling zal een zomerband bij koude temperaturen alleen maar stugger worden waardoor hij grip en contact met het wegdek zal verliezen. De zomerband is uiteraard ook voorzien van een profiel die goed water kan afvoeren, zodat hij in de zomermaanden onder alle weersomstandigheden goed presteert. Tegenwoordig met de opkomst van stille elektrische auto’s is het steeds belangrijker geworden dat de banden minder geluid maken tijdens het rijden. Hierdoor zie je dus ook allerlei ontwikkelingen komen om het geluid van de banden te reduceren.


Zijn 4-seizoenenbanden geschikt voor de wintersport?


Tegenwoordig is natuurlijk de 4-Season, of ook wel all-season band genoemd, erg in opkomst. Zeker in een klimaat als Nederland is dit een prima uitkomst om niet te hoeven wisselen tussen zomer- en winterbanden. Toch blijft deze band altijd een compromis tussen een zomer- en een winterband. In de zomer zal deze iets harder slijten dan een gewone zomerband, ook zal hij minder stil zijn door het grovere profiel dan de zomerband. In de winter zal hij beter presteren dan een zomerband, maar weer niet zo goed als een volwaardige winterband. Bijvoorbeeld de tractie en de zijdelingse grip in de sneeuw is bij een volwaardige winterband een stuk beter dan bij een all-season band. Ook op hellende wegen die besneeuwd zijn, kom je met een all-season band al snel grip te kort, zeker vanuit stilstand wegrijden zal erg lastig zijn. Hierdoor zullen bandenspecialisten altijd winterbanden adviseren wanneer je naar het buitenland gaat omdat ze nog niet echt geschikt zijn om over besneeuwde bergpassen te rijden. In een vlak land als Nederland zul je hier natuurlijk een stuk minder last van hebben.

Wat is het verschil tussen de M&S codering en het Alpine symbool (3PMSF)?


Om het voor iedereen duidelijker te maken zijn er een aantal symbolen vastgesteld. Maar ook hierover kan nogal wat verwarring ontstaan. Veel mensen denken dat het M&S symbool (Mud & Snow) al volstaat, maar dat is niet het geval. Als er vastgesteld is dat de band geschikt is voor winterse eigenschappen dan heeft deze het 3PMSF- (het sneeuwvlok- of Alpine-) symbool op de band. De bandenfabrikant is verplicht om de winterband of de all-season band te testen op de prestaties in de sneeuw. Zo wordt er vooral op tractie en remmen getest, door middel van deze ISO-test wordt er gecontroleerd hoe de band op gladde wegen presteert. Pas als het resultaat in 6 van de 10 testen 25 % beter scoort dan het referentiemodel is deze geschikt als winterband en mag de band het 3PMSF-symbool dragen.

 

Veel banden zijn voorzien van het M+S (Mud & Snow) symbool, maar dit symbool zegt niets over de prestaties van de band in winterse omstandigheden. Zelfs op zomerbanden kun je dit M+S symbool veel vinden, dit om bijvoorbeeld deze banden toe te kunnen laten in de Amerikaanse markt. Echter is dit geen uitgebreid geteste band waarbij wordt gekeken hoe deze presteert in de sneeuw. Let hier dus op bij de aanschaf van je nieuwe banden.