designfoto

Accessoires

Centreerringen / naafringen


Er zijn ontzettend veel maten centreerringen, Banden XL heeft hierin een heel breed assortiment op voorraad met alle gangbare maten. Het is belangrijk dat je exact de goede maat ringen in je velgen monteert, want naast onbalans kunnen ook foutief gemonteerde velgen trillingen in je auto veroorzaken. Deze trillingen kunnen ontstaan omdat de wielnaaf groter is dan de naaf op je auto, de naam zegt het al, centreerringen zorgen ervoor dat deze naaf weer perfect en zonder speling op je naaf aansluit. Dit moet op de millimeter nauwkeurig, dus zorg ervoor dat je zeker bent van de naafdiameter van je velgen en van de originele naafdiameter van je wagen.


Heb je altijd centreerringen nodig? Nee, bij de originele velgen voor je auto zijn er geen centreerringen nodig. After-market velgen zijn vaak geproduceerd met een groter naafgat, dit om ze passend en universeel aan te kunnen bieden voor diverse automerken.

Heb je hulp nodig of vragen over centreerringen? Neem dan gerust contact met ons op.

 
 

Spoorverbreders / spacers


Naast bredere velgen kun je er ook voor kiezen om je huidige velgen wat breder onder je auto te zetten. Hiervoor kun je spoorverbreders gebruiken, dit zijn vaak aluminium schijven die je tussen de wielnaaf en de velgen monteert. Uiteraard is het heel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet, dit om trillingen of het loslopen van je velgen te voorkomen.

 

Slotbouten / Slotmoeren


Als dealer van McGard hebben wij een groot assortiment slotbouten / anti-diefstalbouten op voorraad. Deze slotbouten hebben een unieke kop, hier is een speciale sleutel voor nodig om hem los te draaien. Zo zijn er oneindig veel verschillende sleutels zodat de kans nihil is dat iemand uw sleutel heeft. Tevens zijn McGard slotbouten van zeer hoge kwaliteit. Bent u onverhoopt uw sleuteldop kwijt geraakt? Dan kunnen wij aan de hand van uw unieke code een nieuwe sleutel voor u bestellen.

 
 

Wielbouten en wielmoeren


De juiste wielbouten en wielmoeren zorgen ervoor dat uw wielen goed op de wagen blijven zitten. Na het monteren van nieuwe velgen kan het zijn dat de originele wielbouten niet meer geschikt zijn. Ook na het plaatsen van spoorverbreders heb je natuurlijk langere bouten nodig dan origineel.


En zelfs onder de merken onderling zijn er al veel verschillende bouten op de markt, zo heb je bouten met een conische zitting en een bolconische zitting of zoals Toyota met een vlakke zitting. Hierbij wordt helaas nog vaak de fout gemaakt dat de verkeerde bouten gemonteerd worden. Hierdoor kan het zijn dat de wielen los lopen en dat zorgt natuurlijk voor hele gevaarlijke situaties.


Wij hebben een groot assortiment wielbouten en wielmoeren op voorraad, met onze kennis en ervaring kunnen we je uiteraard helpen aan de juiste bouten of moeren voor jouw auto.

   

TPMS sensoren


Sinds november 2014 is het in Nederland verplicht een TPMS systeem in een nieuwe auto te hebben. TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Dit is te scheiden in 2 verschillende systemen. Een indirect systeem, ook wel een passief systeem genoemd en een direct systeem of ook wel het actieve systeem genoemd.


Bij het indirecte systeem wordt de bandenspanning bewaakt door de sensoren van je ABS-systeem in de auto. Bij een te lage bandenspanning wordt er een verschil in afrolomtrek gemeten en gaat er in de boordcomputer een lampje branden.


Bij het directe systeem zijn er sensoren achter het ventiel geplaatst, de TPMS sensor die continue de bandenspanning meet. Bij een afwijking van 20 procent of een bandenspanning lager dan 1,5bar geeft hij aan dat de bandenspanning te laag is. Het systeem detecteert dus al een lekke band voordat de bestuurder het merkt! Wanneer het lampje gaat branden is het dus ook noodzaak om zo snel mogelijk op een veilige manier te stoppen.


Belangrijk voor de APK is ook dat het systeem blijft werken, in de TPMS sensoren zitten batterijen die ongeveer 5 jaar mee gaan. Het is dus belangrijk dat we de werking van je TPMS sensoren controleren en waar nodig adviseren om ze te vervangen. Ook bij de aanschaf van je nieuwe velgen zullen we altijd bespreken wat hierin de opties zijn.


Twijfel je welke bandenspanningssensor of controle systeem jij in je auto hebt? Vraag het ons gerust!

 
 

Naafkappen / naafdoppen


In het hart van iedere lichtmetalen velg is er ruimte voor een naafkap. Bij OEM (originele) velgen zijn deze altijd voorzien van de originele merklogo’s. Helaas past niet iedere naafkap in iedere velg, hierin zijn heel veel verschillende maten leverbaar. Ben je op zoek naar de originele naafkappen voor jouw velgen? Ook hiervoor kun je bij Banden XL terecht, we helpen je graag verder!

 

Sneeuwkettingen


Wanneer je op wintersport gaat ben je verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben. Hou er rekening mee dat niet alle sneeuwkettingen op je auto passen. Hoe weet je welke maat sneeuwkettingen je moet kopen? Je kan de bandenmaat gelukkig makkelijk aflezen van je banden, met deze bandenmaat kun je naar de juiste sneeuwkettingen op zoek.


Ga je maar eenmalig met deze auto op wintersport en vind je het zonde om nieuwe sneeuwkettingen te kopen omdat je ze toch maar 1 keer gebruikt? Maak dan gebruik van onze sneeuwkettingen verhuurservice, je kunt al een set sneeuwkettingen huren bij Banden XL vanaf € 19,95 inclusief btw.


Tenslotte krijg je van ons nog een aantal tips voor het gebruik van sneeuwkettingen:


  • Oefen het monteren van de sneeuwkettingen alvast thuis
  • Leg de sneeuwkettingen bij het inpakken als laatste in de auto
  • Zorg als je ook ‘s-nachts gaat rijden voor een goede zaklamp of hoofdlamp
  • Neem oude handschoenen mee
  • Zet de auto op de handrem en neem rustig de tijd
 

Velgenreiniger XL


Als specialist bieden wij je uiteraard ook het beste aan wat betreft het onderhoud van je velgen. Onze eigen velgenreiniger xl is een sterke zuurvrije velgenreiniger voor het reinigen en ophalen van zwaar vervuilde of verweerde velgen. Maakt oude velgen weer als nieuw en is biologisch afbreekbaar.


Gebruiksadvies


Spray het product van dichtbij op de velg en laat het even intrekken. De velg zal rood opkleuren. Eventueel kun je een borsteltje gebruiken om ingevreten remstof te verwijderen. Na maximaal 5 minuten de velg met hoge druk afspuiten. Laat het product niet opdrogen en gebruik het niet in de volle zon.